کد مطلب:27459
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:23
مساوات در اسلام چگونه است ؟
در اسلام ، ارزش هاي موهومي كه معيّار براي فضيلت و برتري انسانها شمرده شده ، نفي شده است و تنها ارزش بر مبناي تقوي و علم و مجاهد است . بنابراين مليّت و رنگ و نژاد و ثروت و امثال اينها ، معيار فضيلت نيست و هيچ ملّتي از اين جهات بر ملّت ديگر فضيلت و برتري ندارد و بنابر فرمايش حضرت رسول اكرم ( ص ) « لافضل لعربي علي عجمي و لعجمي علي عربي و لا لابيض علي اسود و لا لاسود علي ابيض الآ بالتقوي ؛ هيچ عربي بر عجم و هيچ عجمي بر عرب و هيچ سفيدي بر سياه و هيچ سياهي بر سفيد برتري ندارد جز به تقوي » .
{P - P}
از نظر حقوق نيز افراد از حقوق مساوي برخوردار هستند و قوانين اسلامي براساس قسط و عدل استوار شده است ، يادآوري يك نكته لازم است و آن اينكه تساوي به گونه اي كه برخي از گروه ها تحت عنوان جامعه اي طبقه مطرح مي كنند و مي گويند بايد تساوي مطلق و از تمام جهات در جامعه حكومت كند ، صحيح نيست . زيرا تساوي به اين معني ، موجب ظلم بر بسياري از افراد مي شود . برخي افراد هستند كه تلاش و كار بيشتري انجام مي دهند ؛ اگر حقوق اينان به اندازه افرادي باشد كه كار كمتر انجام مي دهند ، اين ظلم است .
بنابراين وقتي گفته مي شود انسان ها از حقوق مساوي برخوردار هستند ، اندازه استحقاقها و كارها نيز ملحوظ است و در اين گونه موارد تعبير صحيح تر اين است كه به جاي « تساوي » از « قسط » و « عدل » استفاده شود .
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.